Meest gestelde vragen

  • Wat is de Mantelzorgpas?

De Mantelzorgpas is een persoonsgebonden pas voor mantelzorgers ter waardering van de vrijwillige inzet als mantelzorger. De pas kan 1 keer per jaar worden aangevraagd. Indien de aanvraag wordt goedgekeurd, ontvangt u de Mantelzorgpas ter waarde van €140. Dit bedrag kan bij ruim 170 aangesloten winkels en voorzieningen in Zaanstad worden besteed. De pas kan eenvoudig online bij de gemeente Zaanstad of via het Sociale wijkteam worden aangevraagd.


  • Hoe snel ontvang ik bericht nadat ik mijn aanvraag heb ingediend?

Gemeente Zaanstad behandelt uw aanvraag binnen 56 dagen. Na goedkeuring van uw aanvraag ontvangt u de Mantelzorgpas binnen enkele weken op de deurmat.


  • Ik heb de Zaanse Mantelzorgpas 'voor het eerst' ontvangen. Wat moet ik nu doen?

U dient uw pas eenmalig te activeren voor gebruik! Ga hiervoor naar ; Activeer Mantelzorgpas (via de link op deze pagina)

Om de pas te activeren heeft u de laatste 6 cijfers van uw kaartnummer nodig. Deze staan vermeld achter op uw pas.

Na ‘activatie’ wordt het toegekende tegoed direct bijgeschreven op uw Mantelzorgpas en kunt u direct inloggen voor ‘Mijn Mantelzorgpas’ om o.a. uw tegoed te kunnen bekijken, uw account gegevens te veranderen en uw wachtwoord te wijzigen (indien nodig). Bewaar uw persoonsgebonden pas goed. Deze is onbeperkt geldig en kan ieder jaar, na goedkeuring van uw aanvraag, opgewaardeerd worden door de organisatie Puur Zaans! 


  • Ik heb de waardering aangevraagd maar nog geen Zaanse Mantelzorgpas ontvangen?

De aanvraag moet eerst worden goedgekeurd door de gemeente Zaanstad (duur max. 56 dagen). De gemeente stuurt u hierover een bericht. Als de waardering is toegekend ontvangt u de beschikking per brief/ email. Vervolgens wordt Puur Zaans op de hoogte gebracht van uw beschikking en ontvangt u binnen 2 weken de Mantelzorgpas per post.

Nog geen post ontvangen? Stuur dan even een email naar: vraag@zaansemantelzorgpas.nl


  • Ik heb de Zaanse Mantelzorgpas al ontvangen en ook al gebruikt. Nu heb ik voor het nieuwe jaar de waardering weer aangevraagd. Wat moet ik dan doen met de pas?

U ontvangt van gemeente Zaanstad bericht (duur max. 56 dagen) dat uw aanvraag is goedgekeurd en ontvangt de beschikking per post/ email. In de brief staat vermeld dat uw huidige persoonsgebonden Mantelzorgpas door Puur Zaans wordt opgewaardeerd binnen 2 weken na goedkeuring. 

Mocht u toch uw Mantelzorgpas kwijt zijn of is deze gestolen? Dan dient u dat schriftelijk te melden aan Puur Zaans. Mail naar: vraag@zaansemantelzorgpas.nl en vermeld hierin uw vraag, uw postcode/ huisnummer en eventueel uw kaartnummer. Dan wordt uw huidige Mantelzorgpas geblokkeerd en ontvangt u een nieuwe Mantelzorgpas. Het (resterende) tegoed, dat nog op uw huidige pas stond, wordt dan overgezet/ bijgeschreven op uw nieuwe Mantelzorgpas. Uw nieuwe Mantelzorgpas wordt door Puur Zaans gekoppeld aan uw bestaande account (persoonsgegevens) zodat uw pas gelijk geactiveerd is en geregistreerd. Uw nieuwe pas is actief voor gebruik.


  • Wat is mijn tegoed op de Mantelzorgpas?

De gemeente waardeert mantelzorgers met een tegoed ter waarde van € 140. Mocht u al in bezit zijn van een Mantelzorgpas en ook in 2019 weer mantelzorg taken verlenen, dan vraagt u in dat jaar de waardering weer opnieuw aan bij de gemeente. Na goedkeuring wordt het nieuwe tegoed van van dat jaar, binnen 2 weken op uw huidige pas gezet. Via deze website kunt u altijd uw tegoed checken. 


  • Hoe lang blijft het tegoed op de pas geldig?

Het tegoed op uw Mantelzorgpas is geldig vanaf het jaar waarvoor u de aanvraag doet, tot het einde van het daaropvolgende jaar. Heeft u bijvoorbeeld de aanvraag voor het jaar 2018 ingediend, dan is het ontvangen tegoed geldig tot 31 december 2019. Vraagt u de waardering in 2019 aan? Dan is het tegoed geldig tot en met 31 december 2020.


  • Hoe kan ik zien hoeveel tegoed ik nog op mijn pas heb?

Via ‘Saldo checken’ op de homepage (snelle manier) en op de pagina ‘Mijn Mantelzorgpas’ kunt u uw tegoed bekijken maar ook uw bestedingen bij aanbieders zijn zichtbaar via 'Mijn Mantelzorgpas'.


  • Mijn Mantelzorgpas werkt niet, ik ben hem verloren of kwijtgeraakt. Wat nu?

Als u de Mantelzorgpas heeft verloren of hij doet het niet meer, dan moet u de pas laten blokkeren via email: vraag@zaansemantelzorgpas.nl en vermeld hierin uw vraag, kenmerk beschikking en uw postcode/ huisnummer. Dan wordt uw huidige Mantelzorgpas geblokkeerd en ontvangt u een nieuwe Mantelzorgpas. Het (resterende) tegoed, dat nog op uw huidige pas stond, wordt dan overgezet/ bijgeschreven op uw nieuwe Mantelzorgpas. Uw nieuwe Mantelzorgpas wordt door Puur Zaans gekoppeld aan uw persoonsgegevens zodat de pas gelijk geactiveerd en geregistreerd is. Uw nieuwe pas is actief voor gebruik.

De kosten voor het opsturen van een nieuwe Mantelzorgpas zijn de eerste keer gratis. Bij een tweede keer wordt een bedrag van € 5 in rekening gebracht. Dit wordt verrekend met uw tegoed. 


  • Is het mogelijk om zelf mijn Mantelzorgpas op te waarderen?

Nee, het is niet mogelijk om zelf het tegoed op uw Mantelzorgpas op te waarderen. Indien uw tegoed op is, kunt u in de winkel of webshop gemakkelijk het resterende bedrag betalen op reguliere wijze (PIN, contact, IDEAL). 


  • Moet ik mijn Mantelzorgpas bewaren als het tegoed op is?

Ja, uw Mantelzoprgpas dient u te bewaren zodat uw Mantelzorgpas ieder jaar (na goedkeuring aanvraag) weer opgewaardeerd kan worden. Met uw kaartnummer kunt u blijven inloggen voor 'Mijn Mantelzorgpas' om uw bestedingen in te zien en uw persoonsgegevens te wijzigen (indien u verhuist bent). 


  • Bij welke aanbieders krijg ik voordeel met mijn Mantelzorgpas?

Met uw Mantelzorgpas krijgt u voordeel bij de meerdere aanbieders. Deze staan op de website vermeld onder 'Waar te besteden'. Houd de website en onze Facebookpagina in de gaten, want er komen steeds meer aanbieders bij!


  • Wat kan ik nog meer met mijn Mantelzorgpas?

U kunt met uw Mantelzorgpas ook 'Online winkelen'. Via deze website hebben we een webshop, waarmee u met uw Mantelzorgpas kunt betalen. Zo hoeft u niet de deur uit en kunt u toch leuke producten aanschaffen.


  • Wat als de mantelzorger niet in Zaanstad woont?

Geen probleem, zolang de zorgontvanger maar in Zaanstad woont.


  • Wat als de zorgontvanger in een andere gemeente woont?

Dan ontvangt de zorgontvanger geen Zaanse Mantelzorgpas. U moet als zorgontvanger wonen in de gemeente Zaanstad om de waardering te ontvangen.


  • Ik heb meer dan één mantelzorger, komen zij in aanmerking voor de waardering?

Ja, alle mantelzorgers kunnen de waardering aanvragen als zij voldoen aan de gestelde criteria. 


  • Als ik als mantelzorger voor meerdere zorgvragers zorgt, hoe vaak kom ik dan in aanmerking voor de waardering?

Indien u mantelzorger bent voor één of meerdere zorgontvangers en u verleent minimaal 6 uur per week zorg voor een periode langer dan 3 maanden dan ontvangt u een keer de waardering.


  • Kan ik ook de Mantelzorgwaardering aanvragen via deze website?

    Ja, op de homepage van deze site staat bovenin de header 'Aanvragen'. U komt dan op en pagina waar u de waardering online kunt aanvragen. Kies hiervoor de juiste groene button, links op de pagina.


  • Ik heb een vraag over mijn beschikking. Bij wie moet ik dan zijn?

Voor vragen over uw status van de ingediende aanvraag of over uw beschikking, dan dient u contact op te nemen met gemeente Zaanstad op nummer 14075. U kunt ook een mail sturen naar; mantelzorger@zaanstad.nl, vermeld dan wel even uw Kenmerk/ Zaaknummer en stel uw vraag zo goed mogelijk. 


  • Ik heb een algemene vraag over mantelzorg (dus niet over de mantelzorgpas, het systeem of website). Bij wie moet ik dan zijn?

Heeft u een algemene vraag over mantelzorg, de mantelzorgpas, het aanvragen ervan e.d., neem dan contact op met het sociaal wijkteam in uw buurt. Via swtzaanstad.nl vindt u per sociaal wijkteam adres- en contactgegevens. Heeft u hulp nodig bij het activeren van de pas? Ook dan kunt u terecht bij het sociaal wijkteam. Voor al uw vragen op het gebied van welzijn, mantelzorg, zorg werk & inkomen, wonen en gezinsrelaties kunt u ook terecht bij het Sociale Wijkteam bij u in de buurt of bel 075 206 00 18


  • Ik heb een technische vraag over de Mantelzorgpas, het mantelzorg waarderingsysteem of de website/ webshop. Bij wie moet ik dan zijn?

Voor technische vragen of storing, kunt u contact opnemen met Puur Zaans. Mail dan naar; vraag@zaansemnatelzorgpas.nl, voorzien van uw postcode/ huisnummer en eventueel u kaartnummer en vermeld uw probleem. 

Denk aan vragen zoals; ik kan mijn pas niet activeren en heb alle combinaties gebruikt, mijn Mantelzorgpas is stuk of werkt niet, postcode is niet correct ingevuld bij het activeren van de pas, aanbieders kunnen dan mijn aankoop niet verzilveren omdat postcode niet overeenkomt, er is teveel afgeschreven van mijn pas, ik kan niet op mijn persoonlijke pagina komen, de website werkt niet naar behoren, de webshop reageert niet etc, etc,

 

  • Waar kan ik terecht met verdere vragen over de Mantelzorgpas?

Staat uw vraag er niet bij? Neem per email contact met ons op. U kunt een email sturen naar vraag@zaansemantelzorgpas.nl

  • De zaanse mantelzorgpas wordt mede mogelijk gemaakt door:
Error
Whoops, looks like something went wrong.